A MILOTAI TISZAVIRÁG HORGÁSZEGYESÜLET HIVATALOS HONLAPJA

Honlapunk a Milotai Tiszavirág Horgászegyesület életéről, kapitális fogásokról szól 100 oldalon keresztül, melyet az aktuális eseményekkel, fogásokkal folyamatosan bővítünk

JÚNIUSI FOGÁSOK

Sokfelől hallani, hogy a horgászok eredménytelenségre panaszkodnak. Valószínűleg a nagy meleg veszi el a halak kapókedvét. Mint már korábban említettem horgászvizünk mélysége és tisztasága, valamint a Tiszából a talajon keresztül beáramló friss, oxigéndús víz jótékony hatásának eredményeként nálunk a nyári hónapok eredményesebbek még a tavaszi időszaknál is. Nem akarok egyik horgászvíznek sem ellenkampányt csinálni, de épp ma hallottam, hogy "nem lehet pontyot fogni" a mienktől is sokkal jobban telepített-egyébként nem megyebeli-, ráadásul szintén mély vízen. Az, hogy ennek mi a tudományos magyarázata, én a tudósokra bízom, és élvezem horgászvízünk áldott adottságait.

Hogy ne csak mindig én szerepeljek:

Ezt a szép tő és tükörpontyot június 5-én fogtam. Pontos súlyukat nem tudom, mert fotózás után visszaengedtem őket, hadd nőjenek még, de az biztos, hogy nem idei telepítésűek voltak. Előttük 3 db 2-3 kg körüli pontyot fogtam, de azokat is visszaengedtem, hogy ezeket kifoghassam. Mindehhez nem kellett naphosszat eltölteni, vagy egy egész éjszakát lehúzni, ez is egy 3 órás szimpla nappali horgászat eredménye volt, semmi trükk nélkül, mindössze az egyszerű módszeremet alkalmaztam (fenekező készség, csali:kukorica)

Az ezt megelőző napon szintén apróbb pontyok jöttek, melyek 2-3 kg-os súlyuk alapján jóval túl voltak a retúron, de ennek ellenére vártam valami különlegesebbre - a melegnek köszönhetően amurra. Be is jött: 2 db 2-3 kg-os amur formájában. Pontos súlyukat nem mértem meg, de az biztos, hogy 45 cm-esek voltak, és fényképet sem készítettem róluk, mivel nincs nálam mindig fényképezőgép, emiatt pedig nem vettem el az életüket. A telefonom is olyan, hogy ne sajnáljam, ha vízbe esik, és a nevének megfelelően csak telefonálni lehet vele, mivel  már kettőt megúsztattam, egyikük egy egész éjszakát töltött a vízben, annak következményeként, hogy egy laza mozdulattal a vízbe borítottam a megmaradt etetőanyagot. Csodával határos módon a SIM kártyám nem sérült meg. Tavaly decemberben pedig nekem is "sikerült" derékig megfürödni, miközben a víz alatt álló stégemet próbáltam javítgatni.

Rajtam kívül több horgásztársunk próbálkozik  eredményesen, de sajnos fényképeket nem kaptam még tőlük, bár az is igaz, hogy ekkora méretű halakat kevesen fognak. Lehet, ha változtatnék a módszeremen, áttérnék pl. a bojlizásra, még ennél is jóval eredményesebb lennék, de nekem elég ez is.

Továbbra is meg van még (és július végéig kissebb-nagyobb mértékben meg is lesz) a nemkívánatos "pihe jelenség" a vízen, amelyet a fák ontanak magukból. Hiába veri el az eső időnként, a fák folyamatosan termelik virágukat, de ez már csak néha-néha zavaró jelenség, legtöbbször mindössze érzékelni lehet, hogy "van pihe" a vízen, de a zsinórra nem rakódik rá. Sok más horgászvízen panaszkodnak ugyanerre.

Mint utaltam rá korábban ennek is van ellenszere: pl. magasra kiemeljük a botunkat, és kapásjelző karikát teszünk  a gyűrűk közé. Ez ugyan ellentmond annak az elvnek, hogy legalább vizszintesen legyen a bot, mivel úgy kevésbé észlel a hal ellenállást, viszont zsinórunk vízbe lógó rész túlnyúlik a "tallú erdőn", a kapást pedigkiválóan érzékelhetjük:nekem tökéletesen bejön.

Egyszer viszont annyira sűrű volt a fák virágától a víz, hogy ezzel a módszerrel is lehetetlen volt horgászni. Eszembe jutott, mikor gyerekkoromban még Nyírbátorban kísérletezgettem - nem is eredménytelenül - különböző kapásjelzőkkel: pl. nagy szél esetében sárgolyóval, vagy földre lefektetett kettétört faággal. Csak úgy vitték fel az 1-1,5kg-os kárászok. Mivelhogy ponty még nem volt akkor telepítve a Szénaréti tóba, amely 1972-ben, a rendkívül  esős nyár következtében keletkezett.Már 1980-at írtunk, és Szabó Pista bácsi, aki akkor annyi idős lehetett, mint most én, azt mondta: Józsi, nem kell kapásjelző! Egy, kézben tartott bot, ez a legerdményesebb. Megfogadtam akkor a tanácsát, de nem volt türelmem a kapást kivárni, így akkor meg sem tudtam milyen az. De most több, mint 30 év után eszembe jutott mindez, és megpróbáltam. Alig ért le az etetőkosár a fenékre, máris éreztem, hogy "vannak a vonal végén". Egy enyhe, majd egy erős húzás következett a bedobást követő 20 másodpercen belül. Nem tétováztam a bevágással: eredményesen akasztottam is. Sorra fogtam így 6 db 2-3 kg körüli pontyot fél órán belül. A horgok túlságosan is jól akadtak: 1-1,5 cm mélyen, míg a módszeremmel kíméletesebb az akasztás: mindig 3-4 mm. A szombati egyik amuromat is így fogtam: miközben bedobás után tettem lefelé a botomat, egyik kezemmel fogtam a zsinórt, és éreztem, hogy húzza a hal: bal kezem ujjai közt engedtem a zsinórt, majd ujjaimmal megszorítva, a bottal és bal kezemmel "berántva" sikeresen akasztottam. A másikat pedig karikával fogtam, lehet ezért is lett meg, mivel nem vártam ki teljesen a kapást, mint az eredeti módszeremmel.

Bizotosan sokaknak szép emlék Antos Zoltán 1980-ban kiadott könyve. Már a  borítója is egyszerű, mégis sokatmondó: ha csak az árát nézzük is, akkor 22 Ft volt. Ebből (is) tanultam meg horgászni. Bár azt mondják, az a szakács csak jól főzhet, amelyik szakácskönyvből főz. Többet is forgattam annak idején, mint a biológia könyvet, bár a kettő nem áll távol egymástól.

Rövidesen folytatjuk, és várom a horgásztársainktól a szép fogásokról készült képeket akár személyesen, akár a jwa@freemail.hu e-mail címen.

Ez a 47 cm-es amur 2011.06.06.17.30-kor jött. Lesz lehetősége nagyobbra nőni, mivel fényképezés után visszaengedtem. Itt jegyezném meg, hogy tapasztalataim alapján 17-20 óra közt van a legrosszabb kapás, tehát akkor, amikor a legtöbb ember ráér horgászni. Ezt jó figyelembe venni a horgászat idejének megválasztásakor. Igaz, a süllők legtöbbször 18-19 óra közt jöttek, tehát a ragadozókra ez nem biztos, hogy vonatkozik. Természetesen jöttek az amur mellé hasonló méretű pontyok is, de ezekkel most nem untatnám Önöket.

Egyébként már "normalizálódott" a helyzet a jövő-menő időjárási frontokra halaink is egyre inkább allergiásak, és van úgy, hogy 1-1,5 órát is várni kell egy-egy kapásra, úgyhogy most lehet azt mondani, hogy már "van idő a horgászatra", mivel eddig nem túlzás azt mondani, hogy komoly fizikai igénybevételt jelentett a halakat sorozatban kifogni, a készségeket újból bevetni:sokszor csak egy bottal lehetett horgászni a sűrű kapások miatt.

Most az a jellemző időjárás alakult ki - amelyet 1998-ban figyeltem meg először -, hogy heteken keresztül az egész napos fülledt meleg után szinte órát lehetett akkor állítani a 17 órakor kezdődő égi csetepatéhoz. Ezt a jelenséget megpróbálom most is a ragadozó halak ízlésének megfelelően kihasználni, mivel nem egy süllőt és harcsát fogtam már ennek ismeretében.

2011.június 12.: Annak ellenére, hogy halaink       visszavettek a tempóból, ma délelőtt egy budapesti napijegyes horgász 3 pontyot is fogott. Nagy valószínűséggel ő azok közé tartozik, akik nem csak szeretnek, hanem tudnak is horgászni.

Jómagam a tavi horgászat rovására a Tiszát is vallatom, mivel a tavi horgászatnál csak egy dolgot szeretek jobban: a tiszai pergetést. Igaz, még csak odáig jutottam, hogy felkerestem néhány régi kedves helyemet, és csak pár dobásra jutott idő. Ráadásul tudtam, hogy azokban az időpontokban úgy sem jár a hal, de nem is a fogás kedvéért, hanem csak a viszontlátás öröméért látogattam meg őket.

Ma egy olyan részét látogattam meg a Milotát sok kanyarral - a többi tiszai településhez mérten a leghosszabban-, legalább 10 km-en keresztül átölelő Tiszának, ahol 12 évvel ezelőtt horgásztam utoljára a legszebb horgászélményeket szerezve.

A milotai szakasz értékességét az is jelzi, hogy itt él jelenleg is hazánk egyik fokozottan védett, igen értékes halfaja, a pisztrángfélék családjába tartozó, 50 kg-osra is megnövő DUNAI GALÓCA.

Íme egy szép galóca. Ha nem is ekkorát, de 3 évvel ezelőtt Milotán fogtak egy 6 kg-osat, és nem kizárt, hogy fogtak többet is. Jelenleg Magyarországon szaporítják. Jelenlegi védettsége ellenére el tudnék képzelni belőle néhányat a Milotai Süllős Bányatóban. Talán egyszer lesz rá lehetőség, de addig (lehet, hogy már a következő évben) próbálkozunk más - nem védett - pisztrángféle telepítésével, mivel horgászvízünk hőfoka és tisztasága erre nagy valószínűséggel lehetőséget ad.

Oldal: Júniusi fogások I.
A MILOTAI TISZAVIRÁG HORGÁSZEGYESÜLET HIVATALOS HONLAPJA - © 2008 - 2024 - mlotahorg.hupont.hu

A HuPont.hu-nál a honlap készítés egyszerű. Azzal, hogy regisztrál elkezdődik a készítés!